Työntekijöiden palkitseminen kasvattaa yhteishenkeä ja motivaatiota
Yrityspalkinnot ovat hyvä keino muistaa ansioituneita työntekijöitä ja tiimejä menestyksekkäästä toiminnasta. Työntekijöiden palkitseminen onkin yrityksissä yhä yleisempää.
Yrityspalkinnot ovat hyvä keino muistaa ansioituneita työntekijöitä ja tiimejä menestyksekkäästä toiminnasta. Työntekijöiden palkitseminen onkin yrityksissä yhä yleisempää.
Motivoituneet ja yhteen hiileen puhaltavat työntekijät ovat jokaisen yrityksen etu – siksi ei ole yhdentekevää, kuinka usein ja millä tavalla työntekijöitä palkitaan. Sopivan palkinnon löytäminen voi kuitenkin joskus olla vaikeaa. Perinteiset viinipullot ja suklaarasiat eivät välttämättä sovi kaikille, lahjakortit taas voivat olla hieman persoonattomia. Sen sijaan esimerkiksi näyttävät yrityspalkinnot personoiduilla kaiverruksilla tai logoilla ovat konkreettisia, pysyviä ja aidosti ilahduttavia muistutuksia työntekijälle tämän menestymisestä.
Jokainen yritys päättää itse, kuinka usein ja mistä syystä työntekijöitään palkitsee. Perinteisesti työntekijöiden palkitseminen liittyy erilaisiin merkkipäiviin, kuten syntymäpäiviin, eläkkeelle jäämiseen tai palvelusvuosiin kyseisessä yrityksessä.
Yrityspalkinnot voivat kuitenkin olla myös säännöllisesti jaettavia muistamisia vaikkapa kuukauden kovimmalle myyjälle. Ketjuliikkeet taas voivat jakaa parhaiten menestyneelle liikkeelle palkintoja esimerkiksi vuosittain tai kuukausittain. Palkitsemista kannattaakin ehdottomasti jalkauttaa myös muihin ansioihin kuin tietyn iän tai palvelusvuosien saavuttamiseen.
Palkintoja voidaan jakaa myös hieman kepeämmässä hengessä – esimerkiksi pikkujoulut tai vuosigaalat ovat loistavia hetkiä muistaa vaikkapa työpaikan ilopilleriä tai tiimihengen kohottajaa. Myös tiimi- tai kiertopalkinnot ovat suosittuja keinoja muistaa työntekijöitä heidän saavutuksistaan.
Yritysten lisäksi palkitsemiskulttuuria kannattaa viedä myös järjestöihin ja yhdistyksiin. Pysyvä, konkreettinen lahja on mainio tapa muistaa esimerkiksi väistyvää puheenjohtajaa tai pitkään yhdistyksessä toiminutta jäsentä.
Yritysten palkitseminen voi kohdistua myös sidosryhmiin tai pitkäaikaisiin asiakkuuksiin. Tällaiset palkinnot ovat omiaan vahvistamaan yhteistyötä ja kertomaan palkinnon saajalle, kuinka
arvostettu tämä on. Useat yritykset muistavatkin yhteistyökumppaneitaan esimerkiksi ”Vuoden yhteistyökumppani”- ja ”Vuoden jälleenmyyjä” -palkinnoilla.
Yritysmaailmassa myös juhlagaalat ja toimialojen tapaamis- ja palkitsemisjuhlat ovat tyypillisiä tapoja juhlistaa ja palkita niin tekijöitä kuin yhteistyökumppaneitakin. Mallia haetaan tunnetuista isoista gaaloista, kuten Oscar-gaala, Emma-gaala tai erilaiset urheilugaalat. Palkinnotkin ovat usein juhlaan kuuluvasti näyttäviä.
Yrityspalkintoja voidaan räätälöidä yrityksen brändin mukaiseksi
Kun työntekijät kokevat, että heitä arvostetaan, lisää se heidän sitoutuneisuuttaan ja panostaan työpaikkaa kohtaan. Jokainen hyvä johtaja tietää, että arvostettu ja motivoitunut työntekijä on yritykselle kullanarvoinen! Lisäksi yritysten palkitseminen on omiaan kohottamaan myös työnantajamielikuvaa. Hyvä lähtee kiertämään: kun yritys kohtelee työntekijöitään hyvin ja muistaa palkita heitä onnistumisistaan, työntekijät jakavat positiivista mielikuvaa yrityksen ulkopuolellekin.
Parhaimmillaan yrityspalkinnot voivat paitsi motivoida työntekijää tekemään parhaansa, myös kasvattaa tiimihenkeä. Erilaiset tiimikilpailut saavat tiimiläiset tsemppaamaan yhdessä, ja kun koko tiimi palkitaan saavutuksistaan, lujittaa se työntekijöiden välistä yhteishenkeä.
Huumorimielessäkin annetut palkinnot ilahduttavat palkinnon saajaa, olipa kyseessä sitten työpaikan auttavaisin, hauskin tai vaikkapa kekseliäin henkilö. Kaikkien palkintojen ei kannatakaan olla pelkästään taloudelliseen menestykseen nojaavia – palkitsemisessa vain taivas on rajana!
Siinä, missä kukat lopulta kuihtuvat ja viinipullo juodaan pois, on työpöydällä tai olohuoneen hyllyllä oleva palkinto lähestulkoon ikuinen. Palkinto jättää muiston sekä itse saavutuksesta että työnantajasta. Kaiverruksineen tilattu palkinto kertoo myös suuremmasta vaivannäöstä ja arvostuksesta työntekijää kohtaan kuin lähikaupasta haettu kukkakimppu.
Toisaalta monet haluavat palkinnon olevan jokin käytännöllinen lahja, mutta se, mikä on kenellekin käytännöllinen, riippuu hyvin paljon palkinnon saajasta. Lisäksi esimerkiksi lasinen, kaiverruksella varustettu palkinto on huomattavasti juhlavampi kuin vaikkapa termospullo.
Konkreettisen pokaalin tai mitalin tärkeydestä kertoo myös se, että palkitsemista tehdään kaikkialla urheilukisoista musiikkigaaloihin. Vaikka palkintoon voi usein sisältyä myös rahaa tai muita hyödykkeitä, juuri mitali tai pokaali on menestyksen symboli. Nobel-palkinnosta muistuttaa nimenomaan siitä saatu mitali, ja urheilukisoissa ilmaan nostetaan pokaali. Mitalit ja pokaalit päätyvät kunniapaikoille koteihin tai jopa museoihin. Siksi myös työpaikalla ansaittu palkinto voi olla huomattavasti merkityksellisempi lahja kuin viinipullo, lahjakortti tai kukkakimppu.
Työntekijöiden palkitseminen on jo itsessään hieno ele, mutta personointi esimerkiksi kaiverruksella tai logolla tekee lahjasta sen saajalle entistä henkilökohtaisemman ja arvokkaamman. Lisäksi personointi on helppo tehdä tilauksen yhteydessä.
Pocalilla logoja kaiverretaan mitaleihin sekä lasipalkintoihin, metalli- ja marmoripalkintoihin taas on mahdollista kaivertaa metallilaatalle tuleva teksti. Oman kaiverruksen tai logon voi lisätä mukaan näppärästi verkkokauppaostoksen yhteydessä. Parhaimmillaan juhlavan palkinnon voi saada jo keskihintaisen viinipullon hinnalla – Pocalin yrityspalkintovalikoimasta löytyykin jokaiseen budjettiin sopiva tuote. Myös eri kokoja, malleja ja materiaaleja löytyy runsaasti erilaisia aina marmorista metalliin ja lasiin. Erityisen suosittuja tuotteita ovat esimerkiksi näyttävät, kullanväriset Geneve– ja Hollywood-palkinnot. Kauttamme onnistuvat myös yksilöllisesti suunnitellut palkinnot – lue lisää täältä.
Geneve-palkinto on noussut suosikkien joukkoon yrityspalkitsemisessa
Vaikka suomalaisten on tunnetusti vaikea kehua itseään tai muita, palkitsemisen kulttuuri työpaikoilla on viime aikoina lisääntynyt Suomessa. Toisaalta juuri palkintojen antaminen voikin olla suomalaisille täydellinen tapa osoittaa arvostusta toiselle: yrityspalkinnot toimivat niin sanotusti hiljaisena, helppona tapana kehua ja kannustaa. Kun sanoja ei löydy, palkinnot puhuvat puolestaan.
Kaiverruksella tai logolla varustettu palkinto on pysyvä muisto tehdyistä saavutuksista, olipa kyseessä sitten kuukauden paras myynti, tiimin tsemppaaminen tai vaikkapa onnistuneen projektin toteuttaminen. Työntekijöiden palkitseminen kestävällä ja kauniilla palkinnolla onkin ehdottomasti tapa, joka jokaisen yrityksen kannattaisi ottaa osaksi yrityskulttuuriaan.